530l.

#50158 av Dennis_Langvad
Jeg vil lige starte med alt det kedelige, men det der skaber billederne i de efterfølgenden indlæg!
Akvarie:
gl. Akvastabil, 530L. L=1600 B=600 H=550. Ommalet og totalt renset af mig.
Lys:
Hjemmelavet lampe 100 mm. høj, med foder og rengørings lem.
84Watt LED strips. Næsten 10 meter. Det er SMD3528 fra http://shop.sundorf.dk/led-lysband---in … -brug.html
Der udover er der 2 10Watt spot fra Harldskrald.
Lystid: 10 timer dagelig

Filter:
Hjørne HMF korn 20 med tjekkisk lufthæver. 4-600L. / timen   http://danishshowguppy.dk/index.php/artikler/generelt/76-det-at-lave-sin-egen-qtjekkisk-lufthaevertq
Vil have lavet et "strømstop" med noget bambus, men det er ikke lige færdig tænkt endnu.

Bundlag:
75-100 mm. ugøddet spagnum
30-75 mm. sandblæser sand

Gødning:
50 ml. Tropica Premium Fertiliser ugenligt.
20 ml. Easycarbo dageligt

Vandskifte:
25-50% ugenligt

Planter:
10 stk. Vallisneria sp. 'Gigantea' http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=054
100 stk. Vallisneria sp. 'Natans' http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=055
20 stk. Cryptocoryne crispatula http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=125
2 stk. Cryptocoryne undulata ''broad leaves'' http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=110A
10 stk. Cryptocoryne wendtii ''brown'' http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=109C
En rod pakket ind i Monosolenium tenerum http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=002C

Dekoration:
3 stk. mellen stor rødder
1 stk. klippe modul

Fisk:
Alfa fisk: 1,1 Paradisfisk  Macropodus opercularis
1,1,5 Perle guarmier   Trichopodus leerii
2,2 Honning guarmier   Trichogaster chuna
10 Kileplet rasbora   Trigonostigma espei
10 Kileplet rasbora   Trigonostigma heteromorpha
15 kulliål   Pangio kuhli
5 Glasmaller   Kryptopterus minor
5 Akysis vespa
15 Yunnanilus cruciatus VF    http://www.unimati.biz/product.asp?product=3898

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

#50159 av Dennis_Langvad
Så vil jeg lige ligge billeder op af akvariets udvikling fra jeg fik det til nu i front billeder.
Sådan så det ud hos sælger

Så har jeg puttet lidt vand i herhjemme, efter en uges arbejde på akvariet.

Får det helt fyldt og klart vand.

Fra en anden vinkel.

Fik lidt råd om beplantnings placering og overforbrug af hammer slået.

En rod mere og 2 x spot

Ren spot

Lige med en anden foto teknink

Så kom LEDen på, til nu har der sat et 58Watt rør.

Og endelig fik jeg spotten på igen.

En stor fejl jeg som amatør har gjort, er at jeg ikke har haft styr på hvordan jeg har indstillet mit kamra. Det håber jeg at jeg vil få i fremtiden så jeg tager med samme indstillinger, så der kan samlines.

#50160 av Dennis_Langvad
Maller

Akysis vespa

Yunnanilus cruciatus VF

Kulliål

Glasmalle.

Tisse svær at fotografer med auto fokus, kan kun stilleskab på hovedet :)

#50161 av Dennis_Langvad
Alfa han Macropodus opercularis

Pas bare på for her kommer jeg

Hunnen

Men vi er vilde med hinanden og når vi kommer i baljen for os selv så .......

Men det må bliver en anden historie. En anden dag.

#50162 av Dennis_Langvad
Nå billederne af ham ville ikke med. Det skal de for det er noget af det flotteste jeg har set.

Kan det bliver flotter????

#50163 av helene
Hej Dennis. Godt nok flotte billeder.
Du har helt ret i at det er en meget flot han du har der.
Jeg synes også billederne af akvariet er super fine, - sjovt at se udviklingen i det

#50164 av NDR
Det er nogle gode billeder...meget skarp...flot.

#50165 av JR2700
Det ser fandme da godt ud, den herre :-D
Må man spørge hvad din baggrund i akvariet er. Er det en hjemmelavet eller en slim(købt)?

#50166 av Dennis_Langvad
Det er den der fuldte med da jeg købte det.
Men ja det er en færdig købt Slim med plads til 280 mm. filter i hjørnerne.

#50167 av Steffenkbh
Dejligt akvarie Dennis, så simpelt kan det siges.
Også gode billeder, selvom du ikke selv er tilfreds.

#50168 av Dennis_Langvad
Takker.
Jo jo jeg er skab tilfreds med billederne, det er bare ikke til at se lys forskellen, når ikke jeg har brugt samme indstillinger.

#50169 av Dennis_Langvad
Lige en lille opdatering. Der er kommet patina på rødderne.

#50170 av Dennis_Langvad
Kan ikke oploade :-(

#50171 av helene
Desværre Dennis, må vi erkende at der er en del ting som efterhånden ikke fungerer her på siden, jeg ved ikke om det bliver rettet på et tidspunkt..
Men det er da ærgerligt, syns jo du har lagt nogle rigtig spændendeog fine billeder ind og sjovt at se udviklingen.
Mvh Helene

#50172 av Dennis_Langvad

#50173 av NDR
#15 Et spændende projekt...jeg har været inde og kigge på dit link...bliver spændende at se med nye planter i. mvh

#50174 av Dennis_Langvad
Nye indlæg i linket!

#50175 av Dennis_Langvad

Så fik vi billder her igen.
FEDT

#50176 av Dennis_Langvad
Så har jeg fået taget mig sammen til at få lavet det sidste og fik enda også lave mine lamper over mit fotostudio.
Godt at lave hjemme besøg. så få selv jeg lavet det sidste. :D

#50177 av flyvefisk
Dejligt at se, at det er naturformen af M. opercularis du har

#50178 av Dennis_Langvad
Hunnen fra Nicky er jeg 100% på men de 3 nye, synes jeg er meget lyse.
Jeg har bedt sælger tjekke det hos ham han har købt dem ved.
DEt er dem fra Niky der er på billederne her.

#50179 av Dennis_Langvad
Har fået tilsat 13  sorte Kuli ål
http://www.unimati.biz/product.asp?product=3887

#50180 av Dennis_Langvad
Jeg er igang med at prøve at få bekæmpet en stor del af de alger jeg kæmper med.
Jeg har lagt gødningskugler for hver 15 cm. er stoppet med flydende gødning.
Har i højre side fjernet en masse af plante og sat nye stiklinger, og er stille og rolige ved at starte med at nippe valsinerne ned.

#50181 av CultDunk
Rigtig fed balje meeeeeen lidt en skam man kan se risserne i glasset på nogle af billederne

MEN SYNTES AT DET ER EN FED BALJE

#50182 av Dennis_Langvad
Risserne få du med gratis ;-)

Har overgivet mig og sat en Spandpumpe på og tilsat 25 Amonorejer. I kampen mog algerne.

Og reje træf ved frontruden :D

#50183 av Dennis_Langvad
Ja så er der desværre en lille opdatering af dette akvarie.

Jule aften gik det læk, heldigvis var det kun en siver læk. Og ved at tøme det halvt og så tøre vand op hvert kvater, kom vi gennem juleaften.

Min mor var flik at tage halvdelen af gangene, tak for det :-)

Når det er ikke langt fra tanke til handling for mig og jeg havde set at der var et 530L. tilsalg til en ok pris i området, så det var der lavet aftale om at hente allerede 1. juledag.
Inden jeg gik i seng tog jeg mine Makopoder fra, så de ikke skulle stresse og blive mere aggressive end de ellers desværre er. Han har dog desværre jagtet hunnen op i stigerøret og jeg har mistet hende, så de kommer ikke tilbage i det nye :-(

Når jeg fik hentet det nye og sat den gamle baggrund i, der fandt jeg så ud af at det gamle var af den slags der er "lagt ned" så jeg måtte hæve baggrunden 5 cm.

2. juledag var jeg ude i samfundet og hente klyne, rødler og 3 mm. sand, super dejligt at have gode venner, der er klar til at hjælpe når det er galt.
Jeg har opbygget bundlaget af 25 mm. klyne, 10 mm. Rødler og 75 kg. sand.

Så blive min ene rod kortet 5 cm af i bredden og jeg fik dem placeret. Jeg kunne godt lide den gamle opsætning, så jeg vil ikke lave de stor forandringer. Alle rødder kom i og 15 cm. vand og så var det ellers igang med at plante. Jeg har dog lavet et større frisvømmer område, da jeg vil øge min bestand af Trigonostigma hengeli (Kile plet)

Vandet er desværre ikke klart endnu, men i får lige lidt billeder afligevel, kan godt give en ide om hvad jeg har lavet.

Jeg tror jeg sidder lidt flere valsinerier i i baggrunden og ind under rodden til venstre.
Så et 50% vandskifte i aften og så er fiskene tilbage i deres hjem igen.
Kom gerne med tanker og ideer, hvis jeg skal ændre noget radikalt så er det jo nu ;-)

#50184 av plesner
Trist med akvariet, men når du får det tætnet, så har du jo to 530'ere. :-)
Man må jo sige, at der sker noget, når du først går i gang. Kan du ikke skaffe en passende hun-makropode? Ellers vil Perlerne heller ikke være de værste som 'udstyrsstykke' i akvariet.

#50185 av Dennis_Langvad
Er ikke sikker på at konen synes om den ide :-)
Makopoderne kommer ikke tilbage lige pt. måske lidt flere perler og så de små kileplet, for der tager jeg også de store fra.

#50186 av Dennis_Langvad

#50187 av Dennis_Langvad
En lille film i indlægget her over.

#50188 av Hugo
den gamle skal da tætnes og så i haven til sommer :D

#50189 av Dennis_Langvad
Har fået det bedømt, kommentar og dom kommer sener.

#50191 av plesner
Det ser sgu' godt ud Dennis. Det akvarium kunne jeg sagtens have stående. Men jeg savner stadig makropoderne. Nicky må snart få lavet nogle nye, hvis det er der, skoen trykker.

#50192 av Dennis_Langvad
Takker.
Det var deres opførsel.

#50193 av Dennis_Langvad
Akvariet: 8 point.[/b] Et fejlfrit og helt rent standard akvarie opnår 9 point. Dit akvarie var ikke helt fejlfrit, og det var ikke rengjort. Jeg vil skrive mig oplevelse i skrå skrift. Jeg er fuldt tilfreds, da jeg endelig mest var interesserende i bedømmelsen af indholdet, havde jeg end ikke fået tørret støv af lampen   Det er et ældre og brugt akvarie, har også fungeret som terrarium og har "låsehuller i lampen. [/i]Anlæggets egnethed: 8 point.[/b] Dette var meget flot. Der var det som fiskene krævede, blot manglede at du havde valgt noget mere bredbladet til at Kilepletter kunne lægge æg under. Taget til efterretning og der er en bredbladet på vej.[/i] Dekorativ virkning 7 point.[/b] Der synes de at det var pænt, men sideruderne var ikke dækket - man kunne tydelig se de bagerste hjørner. Som dekoration syneds de at alle de samme typer planter gave en muragtig flade uden nogen rigtig dybde - man blev ikke led ind i akvariet, ligesom man læser en bog. Taget til efterretning, al Valsineria er kommet op og planter er trukket tilbage, så der er blevet lige som et fri rum i fronten, dette har givet en fed dybte, tak for hjælpen.    [/i]Biotopbeskrivende evne: 12.[/b] Her skal de have en fornemmelse af, at de sad ude i vandet netop der hvor fiskene levede. Den fornemmelse fik de ikke rigtig. Planter og fisk kom fra det rigtige geografiske område, men hvordan ser en biotop ud der??? Umiddelbart ville de tro færre forskellige arter af planter, og færre fiskearter. Jeg var godt klar over at jeg ville få tæsk på den, netop fordi jeg har flere forskellige af samme art, og alle de planter jeg har prøvet at sidde i akvariet har overlevet. Hade ikke lige lyst til at rode for meget rundt i 530 L. efter 30 fisk med det plante helvede det nu var. Arterne er dog nu reduceret og har kun "blad planter." [/i]Fiskesamling: 7[/b] En rigitg spændende samling, og det var bedre end en samling fisk. Det der trækker ned her er, at du har benyttet flere kileplets varianter. Jeg har nu taget to arter af Kilepletten op.[/i] Fiske størrelse: 7-7½.[/b] Det er en gennemsnits måling af fiskene, hvor store vi normalt ser dem i akvarier. Med vægt på de mest dominerende. Havde et par kedelige Honning Guarmier og en meget lille perle hun.[/i] Fiskesundhed: 10[/b] 
Her var intet at komme efter Planternes størrelse: 8[/b] 
Store og kraftige planter/buske - vallisnerier og jeg mener der var et par små cryptocryner var for små. Grundet alge problemer havde jeg næsten lige været hård ved mine Vallisnerier og cryptorynerne har ikke rigtigt ville vokse pga. alge angreb.[/i] Planternes kvalitiet: 7[/b] 
Planterne var for de fleste i vækst, nogle manglede lidt. Det har netop for at komme algerne til livs stået med kun et rør tændt i 14 dage, det kan ses på meget lyskrævende planter.[/i] Alt i alt i god oplevelse at få mit akvarie bedømt. jeg er ikke uenig i noget og noget har jeg efterfølgende taget til mig og prøvet at rette til. Jeg vil prøve at tage et bille i aften måske så kan I se forandringen, jeg er tilfreds med den.[/i]

#50194 av Steffenkbh
Det er en flot bedømmelse du fik, og jeg må sige akvariet er bedstemt værd at kigge på også.
Godt skuldret Dennis.

#50195 av plesner
Jeg synes, at man skal tage sådan en bedømmelse med et gran salt. Det er jo ikke sikkert, at dit mål med akvariet svarer til det, som det her er blevet bedømt efter. Du scorede topkarakter i fiskenes sundhed, hvilket efter min mening er det, der suverænt bør vægtes tungest.

#50196 av Dennis_Langvad
Karsten, jeg mener ikke der er noget galt i den bedømmelse som jeg har fået.
Der er regler for hvordan det skal være og da jeg godt ved jeg er gået uden for et par steder, ja så skal det trække ned.
Jeg har et ønske om at kunne trække lidt op til næste år, men kan fint leve med denne bedømmelse.
Jeg mener at en bedømmelse af ens akvarie er utrolig givende og der er kommet meget frem som jeg kan bruge i mit vidre forløb og forbedringer af akvariet.

#50197 av Dennis_Langvad

Her et billede af de forandringer jeg har valgt at lave ud fra, hvad jeg fik kritik på og hvad jeg gerne vil med akvariet.

#50198 av Dennis_Langvad

#50199 av Hugo
Det pyntede sgi........... syntes ikke længre at det ser så 'rodet' ud :D

#50200 av Dennis_Langvad
Nej. Kritik kan også være konstuktiv.

#50201 av olev
#43 Flot akva :-)

#50202 av Dennis_Langvad
Så fik jeg en bredbladet cyptoryne sat i, taget den anden Cyptoryne og græsset op.

Tak for planterne til en god ven.

#50203 av Hugo
Syntes at det er for få crytcoryner du har plantet der :D

#50204 av Dennis_Langvad
Jeg måtte ikke få flere af min ven, så jeg må nøjes og så håbe at de vokser til :D

Back to Top