Tekst: Jesper Thorup ©

Thailand 2004
En fisketur med familien

Fangstrejser til eksotiske destinationer hvor man kan fange fisk fra morgen til aften en hel ferie, er vel det alle os fisketosser går og drømmer om. Når man har kone og børn indskrænker mulighederne for sådanne rejser sig dog en del. I hvert fald hvis man agter at beholde sin kone og sine børn. I stedet for at gå og mukke over hvad der ikke kan lade sig gøre, er det klogt at prøve at se de muligheder der findes for at fange fisk, på helt almindelige ferierejser med familien.
Hen over jul og nytår 2003/2004 var jeg på en 3 ugers rejse med familien i Thailand. Jeg havde selv planlagt turen og jeg havde fået det til at passe sådan at de steder hvor jeg forventede at kunne fange fisk lå sidst på turen. Det er træls at skifte vand på fisk i poser fordi man fanger dem den første dag. Rejsen kom til at se således ud: Bangkok, Chang Mai, Phi-Phi ørene, Puhket og tilbage til Bangkok.

På Puhket vidste jeg fra tidligere besøg at der var gode muligheder for at fange fisk. Specielt barber og labyrintfisk skulle man med rimelig sikkerhed kunne finde nogle af. Min gode ven Nonn Panitvong der bor i Bangkok, havde jeg inden turen haft kontakt med og han havde lovet mig at tage mig med ud og fiske.
Da dette jo er en fiskeartikel skal jeg springe alle de øvrigt feriegøremål over og komme til sagen :-)

Betta splendens 'Nongjork' TT04

Vi startede som tidligere nævnt ferien i Bangkok og ”tilfældigvis” var vi der bl.a. en tirsdag som er den største dag hvad, fisk og andre dyr angår på det berømte Chatuchak weekend Market. Jeg havde Nonn med til at vise rundt. Og det var absolut en kæmpe fordel. Fiskeafdelingen om tirsdagen er kæmpestor. Større end man næsten kan forstille sig. Vi gik rundt i en time hvor vi kun stoppede kortvarigt op for at kigge på de specielt interessante fisk og alligevel kom vi vel kun forbi en ¼ af alle de salgsboder og forretninger der var på markedet. Ud over uanede mængder af discus- og crossbreed cichlider, koikarper og forskellige kamp-fiske typer var der også et pænt udbud af andre bettaarter, dværgcichlider, corydoras og forskellige stimefisk. Priserne var på en niveau hvor alle kunne være med. F.eks. kunne man flere steder købe Betta splendens hanner i voksen størrelse til under 1 kr. stykket. Men ellers var det generelt, at fisk hjemmehørende i Thailand og fisk der nemt kunne opdrættes var meget billigt mens importfisk af specielt de sydamerikanske arter kostede noget mere. Dog uden at overstige vore hjemlige priser. En sidste ting jeg vil nævne fra markedet var det ufattelige udbud af levende foder man for meget små penge kunne købe. Levende røde myg, sorte myg, dafnier i mange størrelser, levende artemia også i flere størrelser. Det må være nemt at være akvarist i Bangkok, i hvert fald hvad foder angår.

Nå, men turen gik videre og efter en tur oppe omkring Chaing Mai som var et dejlig sted rent feriemæssigt, men hvor jeg ikke fiskede, gik turen sydpå. Phi phi skal der heller ikke skrives meget om. Det lille vandløb hvor jeg i 1999 fangede Aplocheilus panchax 'Phi Phi' TT99 var lagt i et rør og ført under en grusvej.

Alle vådområderne på øen var faktisk væk og det eneste ferskvand der var tilbage var øens ferskvands beholdning, der opbevares i 2 store beton damme. Synd at de ikke passer lidt bedre på deres skønne natur.
Videre til Puhket hvor det egentlig heller ikke blev til så voldsom meget fiskeri. Et par timer en dag i middagsheden gik jeg mig dog en tur bevæbnet med net og poser. Vi boede på et hotel tæt på Kata Beach. Parallelt med stranden men ca 100 meter fra den, går der en vej som jeg begyndte at gå ud af. Inden længe stødte jeg da også på en lille sø der lå på den anden side af vejen. Desværre var nogle i gang med at omdanne søen til en losseplads. På 2 af siderne var der hældt store mængder byggeaffald ned i søen. Jeg prøvede dog alligevel at fiske lidt og det viste sig hurtigt at der var masser af fisk. Jeg fik 2 arter i nettet. Den toplettede gurami, Trichogaster trichopterus og en temmelig smuk udgave af den knurrende gurami, Trichopsis vittata . Af sidstnævnete fangede jeg på en ½ time omkring 30 fisk i alle størrelses og da det var en temmelig smuk variant tog jeg 15 ungfisk med mig. Resten blev sat ud igen sammen med T. trichopterus.

Tony under fiskeriet

Tilbage i Bangkok blev vi en af de sidste dage på ferien hentet af Nonn og kørt ud på en nyoprettet goldbane som Nonn og hans familie var ved at bygge op. Der var åbent på banen da de første 9 huller var spilbare, hvilket passede glimrende for så kunne min far der også var med på rejsen, spille golf med Nonn og hans far mens jeg fiskede i de omkringliggende vådområder sammen med Nonn gode ven Anuratana Tejavej der i daglig tale blev kaldt Tony. Her var der masser at fisk. Aplocheilus panchax , Trichopsis vittata der dog ikke var så smukke som den jeg havde fanget på Puhket , Boraras urophthalmoides og Channa striatus der også er en fremragende spisefisk, friturestegt med citrongræs. Af sidstnævnte så vi både voksne fisk og stimer af 2 cm unger på oven 100 stk.

Betta splendens 'Nongjork' TT04

Det vi dog egentlig var taget af sted for af fange var lokalitetens meget flotte vilde Betta splendens. De B. splendens man kan købe både herhjemme og i Bangkok for den sags skyld er meget flotte med deres store finner og konstante blå eller røde farver. Vilde fisk derimod har korte finner og de har kun farver når de går godt og trives. I samme øjeblik man f.eks stikker et net ned og vil til at fange en vild B. splendens han, forsvinder næsten alle hans farver øjeblikkeligt.

Det lykkedes også Tony og jeg at fange adskillige Betta splendens. De fleste var dog ungfisk på en 2-3 cm så det var lidt svært at skelne kønnene, men vi stoppede da vi var sikre på at have en nogenlunde fornuftig kønsfordeling. De små Boraras urophthalmoides kunne jeg heller ikke stå for så et dusin af dem tog jeg også med.
Alt i alt en skøn dag hvor vi fik set langt flere fisk end vi orkede at fange. Tony have medbragt nogle Betta splendens som han tidligere havde fanget på samme lokalitet så vi nu havde omkring 20 fisk af denne art som blev pakket i ½ liters vandflasker med 5 fisk i hver.

'Nongjork' hun

Halvdelen afleverede jeg til den tyske akvarist Stefan Hellner på vejen hjem i Frankfurt lufthavn.
Resultatet af en helt almindelig familieferie rejse til Thailand kan altså opgøres til følgende hjembragte arter
•    Betta splendens 'Nongjork' TT04
•    Trichopsis vittata 'Kata beach' TT04
•    Boraras urophthalmoides 'Nongjork' TT04

Inspektion af dagens fangst

Jeg kunne have tager langt flere fisk med hjem men begrænsnings kunst er jo som bekendt en dyd, så dette var de fisk jeg valgte at tage med hjem og jeg har heldigvis ikke fortrudt hverken rejsen eller mit valg af fisk.